Audio Installation: We’ll never learn, continued (2017)

Nov. 2017.

Ben Roberts: We’ll never learn, continued

Audio installation, 2 versions. 4 channels reel / 2 channels cassette

1. La experiencia vivida y la comunicación humana tienen un marcado carácter espacial. Hay fuertes enlaces entre los idiomas y la geografía, y entre la geografía y la distancia. Uno de los objetivos del aprendizaje de idiomas es dotarnos de una manera de acceder a terrenos previamente inasequibles, y de compartir significados.

2. El ser humano tiende a dotar a las palabras de un sentido, a concretar; sin embargo, se trata de un proceso condicionado por muchos factores, como la experiencia vivida de cada persona, y el entorno. Llegamos a semantizar el vocabulario en el contexto dónde este aparece, es decir, un espacio que se define y se controla, sea este un canal mediático , un entorno social dado, o una galería de arte.

3. We’ll never learn, continued atiende todos estos conceptos. Se construye sobre una grabación en cinta encontrada, de unos 50 minutos, que consiste en vocabulario inglés leído en voz alta por un no-nativo. Esta grabación fue, a su vez, ‘reinterpretada’ por el artista; tambien se ofrecerá esta posibilidad al público.

4. La instalación plantea una reflexión sobre nociones de la función del lenguaje verbal en cúanto a cuestiones de identidad y la distancia. Hay una ‘distancia metafórica’ del idioma materno del artista en la grabación encontrada; la distancia física se representa por el posicionamiento de los aparatos en el espacio, cuyas dimensiones afectan la distribución del sonido. A su vez, el público se ve obligado a involucrarse en el proceso de ‘dar significado’ a lo que eschuche dentro de dicho contexto.

Brief description:

1. Human experience and communication have a definite spatial dimension1. Languages are tied to geography. Geography to distance. One of the aims of language study is to provide us with a means of entering previously inaccessible terrain and sharing meaning.

2. Humans have an overwhelming desire to ascribe meaning to combinations of words, to tie them down. However this process is neither neutral nor totally conscious. Many factors play a part, such as the lived experiences of the individual or environmental factors. Vocabulary is semanticized in the context in which it is heard, be this a media outlet, a specific social context or an art gallery.

3. We’ll never learn, continued deals with all these concepts. It is constructed on a 50-minute found tape recording of English vocabulary read out loud by a non-native speaker. This is turn is ‘reinterpreted’ by the artist; the possibility to re-record it is also offered to the audiences.

4. The installation serves as a basis for a reflection on the role of verbal language in notions of identity and of distance (represented by the ‘second generation’ treatment of the artist’s own language), and physically (by the positioning of the sound equipment in the space – the distribution of the audio is not in real time but is affected physical space.) It is within such defined and controlled conditions that chunks of language are to be given meaning by those listening.

1 Jérôme Monnet

Advertisements